Komisja Europejska proponuje kontynuację „bezwizowej wymiany transportowej” z Ukrainą, ale z pewnymi zmianami
O tym informuje strona internetowa KE – podaje Ukrinform.
Propozycje przesłane Radzie UE obejmują aktualizację umowy z Ukrainą „w celu poprawy jej praktycznego wdrażania i egzekwowania, przy jednoczesnym zachowaniu jego celów i zakresu”.
Jak zauważyła KE, przy zakłóceniu lub zamknięciu tradycyjnych szlaków transportowych w regionie w związku z agresywną wojną Rosji przeciwko Ukrainie oraz niedostępnością Morza Czarnego jako tradycyjnego szlaku handlowego dla obu krajów, przedłużając umowę co najmniej do końca 2025 r. pomoże zabezpieczyć łańcuchy dostaw.
„Na podstawie wymiany poglądów z państwami członkowskimi, Ukrainą i zainteresowanymi stronami KE uwzględniła wnioski wyciągnięte w procesie wdrażania obowiązującej umowy o transporcie między Ukrainą a UE. Choć zakres porozumienia pozostanie niezmieniony, Komisja proponuje wprowadzenie zmian, które ułatwią jego wdrażanie i egzekwowanie przez państwa członkowskie” – czytamy w komunikacie prasowym KE.
W szczególności proponuje się:
- wprowadzić obowiązek posiadania dokumentów potwierdzających, że przewoźnik posiada odpowiednie uprawnienia do wykonywania przewozów międzynarodowych oraz że przewóz odbywa się zgodnie z umową;
- wprowadzić obowiązek posiadania specjalnych dokumentów poświadczających, że operacja bez ładunku jest bezpośrednio związana z tranzytem lub operacją dwustronną, zgodnie z wymaganiami umowy;
- wzmocnienie kontroli wywiązywania się przez przewoźników samochodowych z obowiązków związanych z działalnością dozwoloną umową, walka z oszustwami i fałszowaniem dokumentów kierowców oraz wykroczeniami związanymi z bezpieczeństwem ruchu drogowego: wykroczenia te mogą prowadzić do cofnięcia uprawnienia licencja;
- dodać nową klauzulę ochronną: w przypadku wystąpienia znaczących zakłóceń na krajowym rynku transportu drogowego w określonym regionie geograficznym, które mogą mieć związek z umową, umowa może zostać zawieszona w tym regionie geograficznym.
KE uważa, że środki te przyczynią się do wdrożenia porozumienia bez uszczerbku dla wzajemnych korzyści. „Porozumienie było bardzo pozytywne zarówno dla UE, jak i Ukrainy, umożliwiając im znaczne zwiększenie wzajemnego eksportu na rynki. Duże znaczenie dla wspierania „Ścieżek Solidarności” ma także porozumienie z Ukrainą, a także z Mołdawią – czytamy w komunikacie.
Według Komisji Europejskiej od wejścia w życie umowy eksport ukraińskiego transportu drogowego do UE znacząco wzrósł: o około dwie trzecie pod względem wolumenu przewiezionych towarów i o około jedną trzecią pod względem wartości. W wartościach bezwzględnych co miesiąc do UE eksportowano dodatkowo ponad 300 tys. ton towarów – zauważyła KE.
Jednocześnie w podobny sposób wzrósł ukraiński import z UE, czyli o około 300 tys. ton miesięcznie. Jednak ukraiński import pod względem wartości rósł prawie trzykrotnie szybciej niż ukraiński eksport. Dlatego Ukraina miesięcznie importuje z UE transportem drogowym towary o wartości ponad 700 mln euro, a eksportuje jedynie 250 mln euro.
Propozycje znajdują się obecnie w Radzie UE, która powinna dać Komisji Europejskiej mandat do negocjacji z Ukrainą i Mołdawią. Następnie KE oficjalnie rozpocznie współpracę z krajami partnerskimi w celu uzyskania zgody.
Pierwotna umowa została podpisana w czerwcu 2022 r., a następnie przedłużona do końca czerwca 2024 r. Podobne porozumienie zostało podpisane z Mołdawią. Umowy te przyznają dwustronne prawa przewozowe przewoźnikom ukraińskim, mołdawskim i europejskim na swoim terytorium.