„Solidarnościowymi szlakami” UE umożliwiła przewiezienie ponad 40 mln ton ukraińskiego zboża
Poinformował o tym w rozmowie z Suspilnym Peter Stano, oficjalny przedstawiciel służby polityki zagranicznej UE.
„Drogi Solidarności” odniosły duży sukces, umożliwiły przewiezienie ponad 40 milionów ton produktów rolnych, głównie zbóż. A liczba ta rośnie, bo „drogi solidarności” wciąż działają. Bardzo ważne jest, aby uzmysłowić sobie, że umożliwiono eksport większy niż za pomocą Inicjatywy Zbożowej Morza Czarnego” – powiedział.
Jednocześnie Stano zauważył, że inicjatywa ta, wobec braku normalnej żeglugi na Morzu Czarnym, jest jedynie rozwiązaniem tymczasowym.
„Staramy się zrobić wszystko, co w naszej mocy, ponieważ pomaga to Ukrainie i ludziom na całym świecie, którzy są uzależnieni od importu ukraińskich produktów rolnych. Dlatego myślimy także o innych sposobach wsparcia Ukrainy, o tym, jak zwiększyć wolumen dostaw, jak obniżyć koszty, jak zwiększyć szybkość i wydajność” – powiedział rzecznik UE.
Jak informowaliśmy, w maju 2023 r. Komisja Europejska pod naciskiem paru krajów zakazała importu pszenicy, kukurydzy, rzepaku i słonecznika z Ukrainy do Bułgarii, Węgier, Polski, Słowacji i Rumunii. 5 czerwca zakaz został przedłużony do 15 września 2023 roku.
Ukraińskie stowarzyszenia rolne i biznesowe zwróciły się do Komisji Europejskiej z propozycją optymalizacji alternatywnych tras („Ścieżek Solidarności”) eksportu zboża z Ukrainy do portów europejskich z dalszym transportem do krajów trzecich.
W szczególności rolnicy proponują Komisji Europejskiej zrekompensowanie części kosztów europejskim przewoźnikom i portom przewożącym ukraińskie zboże, a także wprowadzenie „zielonych korytarzy” dla ukraińskich produktów rolnych do portów morskich krajów bałtyckich, Niemiec, Holandii, Chorwacji, Włoch i Słowenii.