UE zmobilizowała około miliarda euro na „korytarze solidarności” z Ukrainą

UE zmobilizowała około miliarda euro na „korytarze solidarności” z Ukrainą

dokument
Ukrinform
Sytuacja dotycząca rosyjskiej inwazji

Komisja Europejska, Czechy, Polska, Rumunia, Słowacja, Republika Mołdawii, Ukraina, Europejski Bank Inwestycyjny, EBOR i Bank Światowy podpisały wspólną deklarację, która przewiduje przeznaczenie ok. 1 mld euro na wsparcie działania „korytarzy solidarności” na granicach między Ukrainą a UE.

Jak informował Ukrinform, na stronie internetowej Komisji Europejskiej została opublikowana stosowna Deklaracja Komisji Europejskiej, krajów uczestniczących i instytucji finansowych.

Głównym celem „korytarzy solidarności” jest ułatwienie eksportu ukraińskiego zboża na rynki światowe oraz łagodzenie przejawów światowego kryzysu żywnościowego.

Komisja Europejska przypomina, że ​​po zablokowaniu przez Rosję ukraińskich portów Morza Czarnego i w ramach odpowiedzi Unii Europejskiej na agresję Rosji na Ukrainę, Komisja Europejska i kraje przygraniczne wprowadziły 12 maja 2022 r. „korytarze solidarności” między UE a Ukrainą. Są one ważne dla zapewnienia eksportu rolnego Ukrainy i importu innych towarów.

„Komisja Europejska pilnie przydzieliła 250 mln euro w formie dotacji na rozwój „korytarzy solidarności”. W najbliższym czasie będziemy  wspierali szybką poprawę ich funkcjonowania, w szczególności poprzez wykorzystanie mobilnego sprzętu w celu skrócenia czasu oczekiwania oraz usprawnienia systemu przejść granicznych i innych dróg dojazdowych. W perspektywie średnioterminowej zmobilizujemy środki Europejskiego Funduszu Spójności (CEF) i 50 mln euro na wsparcie rozwoju infrastruktury niezbędnej do dalszego zwiększania przepustowości „korytarzy solidarności” – głosi komunikat.

Uczestnicy Deklaracji wyrazili chęć współpracy z partnerami spośród międzynarodowych instytucji finansowych, w tym EBI, EBOR i Banku Światowego, w celu prowadzenia operacji utrzymania płynności działających spółek w ramach „korytarzy solidarności”, a także do przeprowadzenia niezbędnych napraw, prac renowacyjnych i rozbudowy przepustowości tych szlaków komunikacyjnych.

W ramach tego programu EBI planuje do końca 2023 roku zainwestować do 300 mln euro w projekty realizujące cele „korytarzy solidarności”. Środki te będą realizowane w uzupełnieniu już ogłoszonych i istniejących programów finansowania na Ukrainie, których znaczna część przeznaczona jest na modernizację dróg i kolei. EBI i Komisja Europejska zapewnią również specjalistyczną wiedzę techniczną w celu określenia i przygotowania transgranicznych projektów infrastruktury transportowej, które mogą być wspólnie finansowane przez EBI i Europejski Fundusz Spójności (CEF).

Z kolei EBOR zamierza zainwestować 300 mln euro w rozwój „korytarzy solidarności” w latach 2022-2023, a część takich projektów została już zidentyfikowana i zatwierdzona.

Ponadto Grupa Banku Światowego przygotowuje awaryjny projekt naprawy zniszczonej wojną infrastruktury kolejowej i drogowej. Koszt takiego projektu szacowany jest na kolejne 100 mln dolarów, które powinny zostać przeznaczone w 2023 roku. Równolegle toczy się dyskusja nad jednoczesną modernizacją infrastruktury i wielomodułowych punktów logistycznych w Rumunii i Republice Mołdawii, położonych na granicy z Ukrainą, w celu wsparcia krytycznych obszarów działalności eksportowo-importowej Ukrainy z perspektywą odbudowy takich centrów transportowych i logistycznych jest w toku.

Komisja Europejska i inni sygnatariusze Deklaracji zaapelowali do partnerów międzynarodowych o dalsze wsparcie finansowe tych działań, które mają kluczowe znaczenie dla Ukrainy, Republiki Mołdawii i światowego bezpieczeństwa żywnościowego.

Jak zaznaczono w Deklaracji, Ukraina jest jednym z największych światowych producentów zboża, w normalnych warunkach eksportowała na rynek światowy około 45 mln ton zboża rocznie. W wyniku rosyjskiej agresji na Ukrainę, podczas której Rosja rozpoczęła blokadę ukraińskich portów czarnomorskich i celowo blokowała ukraiński eksport produktów rolnych, powstał światowy kryzys żywnościowy, a miliony ludzi w najbardziej narażonych krajach, które spodziewały się ukraińskiego zboża, stanął przed perspektywą braku bezpieczeństwa żywnościowego.

Od czasu wprowadzenia „korytarzy solidarności” między UE a Ukrainą z Ukrainy wyeksportowano ponad 15 mln ton ukraińskich towarów rolnych, w tym zboża, słonecznika i produktów pokrewnych, transportowanych transportem drogowym, kolejowym i przez porty naddunajskie. Ponadto w sierpniu uruchomiono inicjatywę Black Sea Grain Initiative, która

pomogła obniżyć światowe ceny żywności. Razem te działania były w stanie zapewnić eksport na rynek światowy około 25 mln ton ukraińskich produktów rolnych w okresie od maja do końca października br.

Jak zaznaczono w Deklaracji, „korytarze solidarności” są obecnie jedyną drogą eksportu innych produktów nieżywnościowych z Ukrainy. Mając to na uwadze, „korytarze solidarności” zamieniły się w prawdziwą „drogę życia” dla gospodarki Ukrainy i pozwoliły ukraińskim rolnikom i przedsiębiorstwom zarobić ponad 15 miliardów euro zysku.

„UE współpracowała z państwami członkowskimi, Ukrainą, Mołdawią, międzynarodowymi partnerami i firmami, przewoźnikami, aby poprawić funkcjonowanie „korytarzy solidarności”. Kraje przygraniczne UE, takie jak Polska, Rumunia, Słowacja i Węgry, wniosły ogromny wkład i inwestycje w poprawę tych szlaków transportowych” – czytamy w oświadczeniu Komisji Europejskiej.

Jak zauważono, „korytarze solidarności” umożliwiają poprawę połączeń transportowych między Ukrainą a Mołdawią, a także są projektem mającym na celu ustanowienie stabilnych połączeń transportowych między UE a tymi krajami w perspektywie ich przyszłej akcesji do UE i integracji z jednolitego rynku Unii Europejskiej.

Jednocześnie, jak zauważa Deklaracja, obecnie „korytarze solidarności” osiągnęły już granice własnych możliwości, praktyka ich wykorzystania ujawniła „wąskie gardła”. Korzystanie z tej trasy nadal wiąże się z wysokimi kosztami logistycznymi. Program inwestycyjny, którego łączna wartość wynosi około miliarda euro, ma na celu właśnie rozwiązanie tych problemów.

Jak informowaliśmy, po inwazji na Ukrainę Rosja zablokowała czarnomorskie porty Ukrainy i wstrzymała eksport produktów rolnych dostarczanych przez Ukrainę na rynek światowy. Rosja zaczęła kraść ukraińskie zboże na terenach czasowo okupowanych i celowo niszczyć ukraińskie magazyny zbożowe z produktami już przygotowanymi na eksport. Takie działania Rosji doprowadziły do ​​światowego kryzysu żywnościowego i gwałtownego wzrostu światowych cen żywności. UE ustanowiła „korytarze solidarności” z Ukrainą jako alternatywną trasę eksportu produktów rolnych z tego kraju.

prs


Let’s get started read our news at facebook messenger > > > Click here for subscribe

Przy cytowaniu i korzystaniu z jakichkolwiek materiałów w Internecie, dostępnych dla wyszukiwarek, obowiązkowy jest odnośnik na pierwszy akapit "ukrinform.pl", ponadto cytowanie tłumaczeń materiałów z mediów zagranicznych możliwe jest wyłącznie z odnośnikiem do strony ukrinform.pl oraz do strony internetowej zagranicznych mediów. Materiały oznaczone jako "Reklama" lub z oznaczeniem: "Materiał jest zamieszczany zgodnie z częścią 3 art. 9 ukraińskiej ustawy "O reklamie" nr 270/96-VR z dnia 3 lipca 1996 r. i ustawą Ukrainy "O mediach" nr 2849-IX z dnia 31 marca 2023 roku oraz na podstawie Umowy/faktury.

© 2015-2024 Ukrinform. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Projektowanie stron internetowych - Studio «Laconica»

Wyszukiwanie zaawansowaneUkryj wyszukiwanie zaawansowane
W przeciągu jakiego okresu:
-