Fałszywe wideo - na Ukrainie nastoletnich graczy zachęca się do wstąpienia do Sił zbrojnych
Rosyjscy propagandyści sfabrykowali reklamę.
Kremlowskie środki masowego przekazu i kanały Z-Telegram rozpowszechniają film wideo zawierający wycinki z różnych gier wideo oraz filmy przedstawiające żołnierzy Sił Zbrojnych Ukrainy. Na końcu filmu dodano zdanie w języku ukraińskim: „Nie jesteś już dzieckiem”. Gry się skończyły. Dołącz do Sił Zbrojnych.”
Propagandyści w swoich postach twierdzą, że w ten sposób namawia się nastoletnich graczy do wstąpienia do armii na Ukrainie.
To jest fejk. Ten film jest kompilacją materiałów z różnych gier i reklam myszy komputerowych.
Na stronie internetowej Ministerstwa Obrony Ukrainy i na jego oficjalnych kontach w portalach społecznościowych nie ma takiej „agitacji” .
Podstawą fałszywego filmu jest reklama myszy komputerowej amerykańskiej marki Logitech G. Oryginalny film został opublikowany w 2018 roku i nie ma nic wspólnego z Ukrainą.
Ponadto w fałszywym filmie wykorzystano materiał ze zwiastunów słynnych gier wideo Call of Duty: Warzone , EVE: Online , STALKER2 , a nawet Spider-Man: Miles Morales .
Wykorzystywane przez propagandystów nagrania przedstawiające ukraiński personel wojskowy można także łatwo znaleźć w setkach filmów w Internecie. Wielokrotnie wykorzystywano je w kampaniach reklamowych, do klipów patriotycznych, filmów dokumentalnych itp.
To fałszywe wideo ponownie promuje rosyjską narrację, że dzieci, kobiety, uchodźcy, studenci i zwierzęta są werbowane do służby w siłach zbrojnych z powodu rzekomych wysokich strat.
Wcześniej propagandyści Federacji Rosyjskiej rozpowszechniali w Internecie fałszywe ulotki wzywające studentów charkowskich uniwersytetów do wstąpienia w szeregi Sił Zbrojnych i informowali, że Ukraińcy w Estonii są wzywani na szkolenie wojskowe pod groźbą deportacji, a także tworzyli fejki dotyczące mobilizacja kobiet i psów .
Andrij Olenin