95% ukraińskich uchodźców w Polsce czerpie wiadomości z portali społecznościowych
Sieci społecznościowe są głównym źródłem wiadomości w ciągu ostatniego miesiąca dla zdecydowanej większości ukraińskich imigrantów w Polsce — 95%. Wiodącą pozycję wśród nich zajmuje Telegram.
Tak wynika z badania „Konsumpcja mediów i aktywność obywatelska Ukraińców, którzy znaleźli tymczasowe schronienie przed wojną w Polsce” Organizacji Obywatelskiej „Opora”, informuje Ukrinform.
Według niej respondenci dwa razy rzadziej niż portale społecznościowe odwiedzali serwisy informacyjne — 44%. Za nimi plasują się przyjaciele i rodzina (37%), telewizja (33%), radio (12%) i prasa (4%).
Telegram zajmuje wiodącą pozycję wśród sieci społecznościowych. 64% ankietowanych używało go do „konsumowania” wiadomości, a 44% określiło go jako główne źródło informacji. Jako największą zaletę respondenci wskazywali szybką informację. 56% respondentów korzysta z Facebooka, 15% używa go jako głównego źródła. Zaletą tego portalu społecznościowego jest automatyczny wybór informacji, a wadą długi czas między publikacją newsa a jego wejściem na stronę.
YouTube wybrało 51% respondentów, a 12% jako główne źródło. Lepiej nadaje się do oglądania kanałów telewizyjnych i osobistych wywiadów.
Z badań wynika, że główne potrzeby informacyjne ukraińskich imigrantów w Polsce to uzyskanie informacji o Ukrainie jako całości — 56%, na poziomie lokalnym — 40% oraz jako ekspercka ocena wydarzeń i możliwy dalszy rozwój sytuacji — 36%.
Wśród głównych źródeł wiadomości respondenci najbardziej ufają oficjalnym komunikatom Sił Zbrojnych - 90%, informacjom od krewnych z Ukrainy - 86%, przedstawicielom kierownictwa politycznego Ukrainy - 85%. Największą nieufność wśród imigrantów wzbudzają rosyjskie grupy w sieciach społecznościowych (76,8%). Rozmówcy nie ufają zbytnio polskim źródłom informacji, ponieważ Ukraińcy rzadko z nich korzystają.
Ponadto badanie wykazało, że średni okres pobytu uczestników badania w Polsce wynosi 6,5 miesiąca: 63% przyjechało wiosną, 27% latem. Co czwarty emigrant do Polski poniósł stratę lub uszkodzenie mieszkania i innego mienia. Wśród uczestników 76% jest zdecydowanych na powrót na Ukrainę.
Badanie zostało przeprowadzone przez Kijowski Międzynarodowy Instytut Socjologii w dniach 26 października – 30 listopada 2022 r. na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. Celem badania było ustalenie, w jaki sposób i skąd Ukraińcy, którzy po 24 lutego 2022 r. znaleźli tymczasowe schronienie przed wojną w Polsce, otrzymują wiadomości. Badacze zbadali również, w jakim stopniu respondenci są zaangażowani w życie polityczne i publiczne Ukrainy oraz w jakim stopniu są nim zainteresowani.
Badanie obejmowało codzienną ankietę internetową u 200 respondentów oraz 15 wywiadów pogłębionych z najaktywniejszymi użytkownikami portali społecznościowych i Internetu. Wywiady przeprowadzono od 1 do 6 listopada 2022 roku.
av