W Kijowie odbył się dialog na wysokim szczeblu w ramach Międzynarodowego Forum Transportu
Przedstawiciele ponad 20 krajów, Komisji Europejskiej i międzynarodowych organizacji finansowych wypracowali praktyczne rozwiązania, które mają pomóc Ukrainie w odbudowie i rozwoju infrastruktury transportowej.
Poinformował o tym korespondent Ukrinformu.
„Sieć transportowa jest i będzie podstawą gospodarki i mobilności ludzi. Dlatego w najbliższej przyszłości przed nami szereg zadań: szybka odbudowa zniszczonej przez Rosjan infrastruktury transportowej, dalsze doskonalenie i poszerzanie naszych możliwości logistycznych oraz poprawa warunków przewozu pasażerów” – powiedział premier. – podkreślił Denys Szmyhal na otwarciu spotkania.
Mimo trudnej sytuacji – podkreślił z kolei wicepremier ds. odbudowy – minister rozwoju wspólnotowego i terytorialnego Oleksij Kuleba, państwo w dalszym ciągu pracuje nad modernizacją szlaków handlowych, morskich i lądowych.
„Możemy podzielić się naszym doświadczeniem w adaptacji i rozwoju alternatywnych szlaków logistycznych, aby wzmocnić więzi międzynarodowe i zapewnić zrównoważony rozwój gospodarczy naszych krajów” – powiedział Kuleba.
Uczestnicy Dialogu zgodzili się co do wzmocnienia wsparcia dla ożywienia gospodarczego i zadeklarowali wspólną chęć rozwoju nowych szlaków logistycznych i powiązań strategicznych z Ukrainą.
Podczas spotkania zatwierdzono wspólne oświadczenie, którego celem jest zapewnienie skuteczniejszego ukierunkowania wsparcia ze strony państw członkowskich na potrzeby naszego kraju oraz zachęcenie międzynarodowych instytucji finansowych, rządów i sektora prywatnego do zwiększenia wysokości inwestycji w odbudowę sektor transportu Ukrainy.
„Dzisiaj w Kijowie podpisano memorandum w sprawie wsparcia dla Ukrainy i utworzenia funduszu, który będzie uzupełniany przez naszych partnerów-darczyńców na odbudowę infrastruktury” – dodał wicepremier.
Fundusz będzie funkcjonował w oparciu o dobrowolne składki krajów członkowskich MTF. Pierwszą składkę do funduszu wniesie Szwecja w wysokości 8 mln SEK.
Jeśli chodzi o priorytet kierowania środków na konkretne projekty, partnerzy będą zainteresowani przede wszystkim tymi, którzy łączą interesy Ukrainy z ich.
„Kraje posiadające dostęp do morza są bardziej zainteresowane współpracą z naszą infrastrukturą morską. Kraje, które skupiają się na transporcie kolejowym, mają świetne oferty i wiedzę specjalistyczną w tej dziedzinie. Dlatego możemy mówić o współpracy branżowej” – powiedział Kuleba.
Jak informowaliśmy, Ukraina i Komisja Europejska wspólnie rozpoczęły wstępny przegląd ustawodawstwa w dziedzinie transportu drogowego i kolejowego w ramach procesu integracji europejskiej. Zaktualizowane przepisy będą stanowić podstawę do dalszej reformy branży transportowej zgodnie ze standardami UE.