W Naftohazie obowiązuje jeden standard sprawdzania kontrahentów – dyrektor ds. zgodności
Grupa Naftohaz zatwierdziła jednolity standard sprawdzania kontrahentów, działa także infolinia dotycząca ewentualnych nieścisłości.
Dyrektor ds. etyki i compliance Naftohazu Ukrainy Jewgienij Kalinin powiedział to na konferencji „Dzień dostawców przedsiębiorstw państwowych w przemyśle naftowo-gazowym: plany na rok 2025” – relacjonuje korespondent Ukrinform.
„Grupa Naftohaz opracowała i zatwierdziła przez radę nadzorczą standard sprawdzania kontrahentów. Mamy jednolite podejście, przejrzysty system scoringowy i odpowiednio trzy strefy ryzyka: zieloną, żółtą i czerwoną” – powiedział Kalinin.
Według niego, jeśli zgodnie z wynikami kontroli kontrahent wpadnie do zielonej strefy, to nie ma dla niego żadnych komentarzy. Wejście do strefy żółtej oznacza, że dostawca jest monitorowany, w strefie czerwonej – współpraca jest wykluczona ze względu na istniejące ryzyka braku zgodności.
„Mamy także rozbudowany kanał zgłaszania ewentualnych naruszeń korupcji czy naruszeń w obszarze zakupów – infolinię Grupy Naftogaz” – powiedział Kalinin.
Obsługą techniczną infolinii nie zajmuje się bezpośrednio Naftogaz, lecz niezależna firma. Kalinin podkreślił, że takie podejście zapewnia przejrzystość i bezstronność rozpatrywania odwołań, bezpieczeństwo kanałów komunikacji.
Powiedział też, że dzięki infolinii wpływa miesięcznie ponad 250 odwołań, z czego około 20% jest zasadnych.
Jako przykład pracy linii Kalinin podał śledztwo służb compliance w sprawie zakupu jednej ze spółek zależnych Naftohazu, gdzie w 2023 roku udało się uniknąć strat w wysokości ponad 5 mln euro. Sprawa została przekazana organom ścigania.
Jak informowaliśmy, w 2024 roku inwestycje kapitałowe Grupy Naftohaz wyniosą ok. 62 mld UAH; oczekuje się, że w przyszłym roku wzrosną.
Aktualności partnerów