Blokada granic: UE nie zniesie „bezwizowego transportu” dla Ukrainy na wniosek polskich przewoźników

Ukraina, Polska i UE rozmawiały na trójstronnym spotkaniu o blokowaniu granic i „zniesieniu wiz transportowych”.

Jak podaje Ukrinform, poinformowało o tym Ministerstwo Odbudowy.

Podczas trójstronnego spotkania Ministerstwa Rozwoju Wspólnoty, Terytoriów i Infrastruktury Ukrainy z Ministerstwem Infrastruktury Polski i Dyrekcją Transportu i Mobilności Komisji Europejskiej ta ostatnia stwierdziła, że ​​umowa o „bezwizowym transporcie” zostanie ważny co najmniej do 30 czerwca 2024 roku.

Delegację ukraińską reprezentował wiceminister Serhij Derkacz, obecni byli przedstawiciele Państwowej Straży Granicznej i Państwowej Służby Celnej. Ze strony polskiej uczestniczyli Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rafał Weber, przedstawiciele Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, Ministerstwa Finansów, służb celnych i granicznych. Dyrekcję UE (DG MOVE) reprezentowała jej szefowa, Magda Kopczyńska.

„Kluczowym żądaniem protestujących jest powrót do systemu zezwoleń. Żądanie to nie może zostać spełnione, jak stwierdziła strona ukraińska, a DG MOVE podkreśliła, że ​​taka kwestia nie może być przedmiotem tego spotkania. Porozumienie w sprawie liberalizacji transportu towarowego między Ukrainą a UE będzie działać co najmniej do 30 czerwca przyszłego roku” – podało Ministerstwo Odbudowy.

Zaznacza się, że strony wypracowały wspólne rozwiązania i zaproponowały je polskim protestującym. Ostatnie propozycje nie zostały przyjęte. Obecnie trwają poszukiwania rozwiązań mających na celu rozwiązanie sytuacji.

Jak informowaliśmy, od 6 listopada polscy przewoźnicy zaczęli blokować ruch ciężarówek w pobliżu trzech największych przejść kontrolnych na granicy z Ukrainą: „Korczowa – Krakowiec”, „Hrebenne – Rawa Ruska”, „Dorohusk – Jagodzin”.

Wśród żądań kierowanych do polskiego rządu znajduje się powrót praktyki wydawania zezwoleń dla ukraińskich przewoźników; wzmocnienie zasad transportu cudzoziemców w ramach EKMT (Europejskiej Konferencji Ministrów Transportu); brak możliwości zarejestrowania spółki w Polsce, jeżeli jej działalność finansowa odbywa się poza terytorium UE; utworzenie osobnej kolejki dla samochodów z tablicami rejestracyjnymi krajów UE; utworzenie osobnej kolejki na wszystkich granicach dla pustych samochodów ciężarowych, uzyskanie dostępu do ukraińskiego systemu „Droga”.