Pięć portów w krajach bałtyckich jest gotowych do udziału w eksporcie ukraińskiego zboża

Kraje bałtyckie są gotowe udostępnić przepustowość pięciu dużych portów na swoim terytorium, aby uczestniczyć w bezpiecznym eksporcie ukraińskiego zboża na rynki światowe.

Poinformował o tym na Twitterze minister spraw zagranicznych Litwy Gabrielus Landsbergis, informuje Ukrinform.

Kraje oficjalnie zaapelowały do ​​Komisji Europejskiej o wykorzystanie Bałtyckiej Drogi do rozwiązania problemów powstałych po odmowie Rosji kontynuowania Inicjatywy Zbożowej Morza Czarnego.

„Kraje bałtyckie mają pięć portów, które można wykorzystać do bezpiecznego transportu znacznie większej ilości ukraińskiego zboża. Oficjalnie proponujemy, aby Komisja Europejska pomogła nam zwiększyć przepustowość kolei na szlaku bałtyckim” – napisał przedstawiciel litewskiego rządu.

Jak poinformował korespondent Ukrinform, dziś w Brukseli przedstawicielka Komisji Europejskiej Miriam Garcia Ferrer potwierdziła, że ​​Komisja Europejska otrzymała odpowiedni wniosek z krajów bałtyckich w sprawie organizacji szlaku bałtyckiego dla transportu ukraińskiego zboża, a odpowiednie propozycje są obecnie analizowane.

Dziś na szczeblu Rady UE Ministrów Rolnictwa i Rybołówstwa rozpatrywane były propozycje dotyczące zaangażowania portów bałtyckich w transport ukraińskiego zbioru zboża w celu jego dalszego eksportu na rynki światowe, w tym możliwość przeznaczenia dofinansowania na rozwój połączeń kolejowych między krajami UE na granicy z Ukrainą a portami bałtyckimi, a także przeniesienie znacznej liczby procedur celnych i granicznych z przejść granicznych tych krajów z Ukrainą bezpośrednio do portów bałtyckich, gdzie istnieje rozwinięta infrastruktura przyspieszająca przetwarzanie eksportu żywności z Ukrainy.

W maju 2023 r. Komisja Europejska zakazała importu pszenicy, kukurydzy, rzepaku i słonecznika z Ukrainy do Bułgarii, Węgier, Polski, Słowacji i Rumunii pod naciskiem tych krajów. 5 czerwca zakaz został przedłużony do 15 września 2023 roku. Rządy wymienionych krajów, w szczególności Polski, nalegają na przedłużenie takiego zakazu importu ukraińskiej żywności przynajmniej do końca bieżącego roku, aby zachować możliwość tranzytu ukraińskiego zboża przez „korytarze solidarności” do innych krajów UE i na rynek światowy.

Od 19 lipca Federacja Rosyjska przeprowadza ukierunkowany atak powietrzny na terminale zbożowe w ukraińskich portach. Uszkodzona została infrastruktura międzynarodowych i ukraińskich handlowców i przewoźników. Ponadto Rosja grozi atakami na statki cywilne, które będą trafiać do ukraińskich portów.

Jak informowaliśmy, na tle serii rosyjskich ataków na Odessę, infrastrukturę Dunaju i innych złośliwych działań Kremla, Stany Zjednoczone uważają, że Federacja Rosyjska przygotowuje operację pod obcą banderą na Morzu Czarnym.