Ukraina zapobiegła blokadzie portów Morza Czarnego - Ministerstwo Infrastruktury

Dla bezpiecznego wejścia statków handlowych do portów ukraińskich wyznaczono korytarz morski o potwierdzonej głębokości 15-22,5 m, co pozwala ominąć strefę nielegalnych ćwiczeń wojskowych Federacji Rosyjskiej.

Według Ukrinformu poinformowało o tym Ministerstwo Infrastruktury Ukrainy.

„Specjalne jednostki Państwowego Zakładu Hydrograficznego wykonały w rekordowym czasie 450 km liniowych badań struktury dna w rejonie Ławicy Dniestru. Badania potwierdziły bezpieczeństwo żeglugi korytarzem morskim między zachodnią granicą regionu nielegalnych ćwiczeń Federacji Rosyjskiej i Ławicy Dniestru” – czytamy w raporcie.

Według ministra infrastruktury Aleksandra Kubrakowa dzięki wspólnym wysiłkom i szybkiej reakcji nie dopuszczono do blokowania portów czarnomorskich.

„Korytarz, wyznaczony dzięki badaniom, gwarantuje bezpieczne przejście statków przez Zatokę Odeską. W ciągu ostatniego dnia odnotowaliśmy nieprzerwany ruch statków handlowych. Większość statków zastosowała się do zaleceń i korzystała z korytarza morskiego, omijając strefę nielegalnych ćwiczeń wojskowych Federacji Rosyjskiej” – podkreślił Kubrakow.

Informacja operacyjna o wynikach prac hydrograficznych Państwowego Instytutu Hydrograficznego została już ogłoszona w ostrzeżeniach brzegowych Ukrainy i zostanie opublikowana w Komunikatach Marynarskich.

„Aby pomóc kapitanom w bardziej rzetelnym wytyczaniu trasy statku z uwzględnieniem zanurzenia i charakterystyki manewrowej, w niedalekiej przyszłości na mapach nawigacyjnych zostanie wykonana wielkoformatowa wstawka ze szczegółowymi informacjami o stanie głębokości morza w korytarzu. Wyznaczono również współrzędne wirtualnych pomocy do sprzętu nawigacyjnego, aby wyraźnie wytyczyć granice korytarza morskiego” – podkreślono w Ministerstwie Infrastruktury.

Na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury Państwowa Hydrografia przeprowadziła nieplanowane prace badawcze w rejonie Ławicy Dunaju w celu poszukiwania bezpiecznego przejścia statków w związku z blokowaniem zalecanych szlaków morskich przez Federację Rosyjską do portów handlowych Zatoki Odeskiej.

W czasie badań Ministerstwo Infrastruktury rekomendowało tę trasę dla statków handlowych, dzięki czemu ukraińskie porty działały normalnie. Masowiec MV Melia był pierwszym, ale nie jedynym statkiem klasy Panamax, który z powodzeniem pokonał nową trasę z portu Jużnyj.

Jak podawał Ukrinform, Federacja Rosyjska uznała duże obszary Morza Azowskiego i Morza Czarnego za niebezpieczne dla żeglugi na okres od 13 do 19 lutego w związku z ćwiczeniami rakietowymi i artyleryjskimi.

Dowództwo Marynarki Wojennej Sił Zbrojnych Ukrainy stwierdziło, że blokowanie przez Rosję rejonów Morza Azowskiego i Morza Czarnego zagraża suwerennym prawom Ukrainy w wyłącznej morskiej strefie ekonomicznej i stanowi naruszenie Konwencji ONZ o prawie morza.

Ministerstwo Spraw Zagranicznych wyraziło zdecydowany protest w związku z decyzją Federacji Rosyjskiej o zablokowaniu części wód Morza Czarnego i Azowskiego.

prs